Kérdések és válaszok

KÉRDÉS

MINEK KELL SZEREPELNIE A CIMKÉKEN?

Gazdaság......

1.Termék életgörbe, szakaszai, vásárlói
-Egy megadott kérdőív hibáit feltüntetni
-Kérdőív szerkesztésének szabályai
-Motivációs (kísérő) levél
-Piackutatás formái
-Árképzés módszerei
-Termék útja (milyen csatornákon jut el a termelőtől a fogyasztóig?)
-Fogyasztó magatartását befolyásoló tényezők
-Vásárlás folyamatának szakaszai

Marketing, piackutatás

 

Jellemezze a piaci szerkezet típusait a mellékelt források felhasználásával, melyek a gazdálkodó szervezetek tevékenységéről, piaci szerepéről és pozíciójáról szólnak! A mellékelt diagram alapján mutassa be a piac méretének jelzőszámait! Hasonlítsa össze az egyes vállalkozások piaci eredményességét!
Piaci szerkezet típusai, jellemzőik
Piac méretének jelzőszámai: 
piacpotenciál, 
piacvolumen, 
piaci részesedés
Piac:
Közgazdasági szempontból:
Kereslet és kínálat találkozása. A tényleges és potenciális eladók és vevők illetve azok csere kapcsolatainak rendszere legfőbb elemei: kereslet kínálat, ár, jövedelem.
Marketing szempontból a piac:
Egy termék tényleges és potenciális vásárlóinak az összessége
Folyamatosan változó értékesítési lehetőség a piaci szereplőket és a köztük fennálló kapcsolatukat, működési elveket foglal magában
Szereplői: 1, Háztartás, 2, Vállalat, 3, Állam 4, Külföld
A piacok csoportosítása:
Vásárlás tárgya szerint
Árupiac
Termelési tényezők
Földrajzi v. demográf szempont
Helyi
Területi
Nemzeti
Nemzetközi
Összvilág piac
 
Piackutatás
 
A mellékelt táblázatok, diagramok alapján készítsen értékelő elemzést a vásárlási szokásokról! Mutassa be ezen információk szerepét egy vállalat életében! Milyen esetekben lehet szükséges primer vizsgálatot is folytatni? Milyen módszereket alkalmazhatnak a hiányzó adatok pótlására?
Piackutatatás fogalma
Az információk forrásai:
Szekunder információk forrásai, felhasználásuk indokai
Primer információk jelentősége
Primer információszerzés módszerei
Piackutatás és statisztika kapcsolata
Piackutatás eredményeinek elemzésére szolgáló statisztikai mutatószámok ismerete, értelmezése
Táblázatok értelmezése
Diagramok típusai, értelmezésük
Piackutatás
Általános áttekintés egy konkrét termék piacra történő értékesítési lehetőségéről a piaci állapotra, versenyre, ügyfelekre irányul ez a kutatás. 
Az információk forrásai
A vállalat által összegyűjtött és feldolgozott adat és ismeret.
Az információknak 2 fajtája van: 
Szekunder adatok: 
Már rendelkezésre állnak valaki valamilyen más kutatás céljából már összegyűjtötte, mi csak felhasználjuk őket.
Külső:
Vállalaton kívülről pl. KSH.
Belső:
Vállalaton belül pl. statisztikák, könyvelési adatok, mérleg, egyéb kimutatás.
Primer adatok: 
Még nem létező információ az adott kutatás céljából kerülnek összegzésre.
Szekunder piackutatás
Miután tételes meghatározásra került, hogy a piackutató vizsgálathoz milyen információkra van szükség, meg kell határozni, hogy milyen forrásból lehet megszerezni a szükséges adatokat. Elsősorban a már rendelkezésre álló adatokat felkutatása, illetve begyűjtésére kerül sor. Ezek a szekunder információk. Szekunder információk: más célból már összegyűjtött, eltérő adatok összessége. 
Milyen időre vonatkozik?
Eltérő-e a mértékegysége?
Más célból működik-e? (arra felel, amire szeretnék választ kapni)
A szekunder adatokat azért, kell előbb összegyűjteni, mert 
Olcsóbb
Megoldást nyújthatnak a kutatásra
Nagyon gyorsan tudjuk megtalálni
Mert a probléma mielőbbi meghatározásánál áll vagy bukik a kutatás
A tipikus szekunder információforrások 
 
 

Primer információk jelentősége

  
Primer információk jelentősége:
Amikor a szekunder információk nem bizonyulnak elegendőnek, a vállalat megkérdezéssel, fókuszcsoportokkal, interjúkkal, megfigyeléssel vagy kísérletezéssel szerzi meg a vállalat  számára szükséges információkat. 
Primer információszerzés módszerei:
Önszámlálás (kérdőív): 
Alkalmazása írásban történik. A megfigyelt egyed önmaga tölti ki a kérdőívet, azaz a feltett kérdésekre a legjobb belátása szerint válaszol. 
Előnyei: 
nagyszámú sokaság esetén jól alkalmazható, gyors, olcsó, viszonylag szép kivitel
gyorsan eljuttatható a címzetthez
van idő az átgondolásra, kitöltésre
őszintébb válaszadás
a kérdezőbiztos nem befolyásolja a kérdezettet
Hátrányai: 
alacsony visszaérkezési arány (8-25 %)
nem megfelelő reprezentáció
tájékoztatást igénylő témaköröknél nem alkalmazható
kevés kérdés tehető fel
sok a hibásan kitöltött kérdőív (8-10 %)
Piackutatás 
Kísérlet
Megfigyelés
Megkérdezés
Standard
Mélyinterjú
Piackutatás folyamata
A probléma és kutatás tárgyának meghatározása, pontosítása, aprólékos kibontása
A kutatási terv elemzése.
Az adatok megszerzése, összegyűjtése
Megállapítások tétele, javaslatok, prognózis készítése....
 

A piackutatás és a statisztika feledata

A piackutatás és a statisztika kapcsolata
A statisztikai módszerek a piackutatás során kiemelkedő fontossággal bírnak. A statisztika megkönnyíti a piackutatáshoz szükséges adatok begyűjtését és azok feldolgozását. A piackutatás eredményeinek elemzésére a statisztikai viszonyszámokat alkalmazzuk, mint például a megoszlási viszonyszámokat. A kérdőívek kiértékelése írásban történik. A kiértékelés során szöveges elemzést, illetve számszaki elemzést végzünk, melynek eredményeit diagrammok segítségével jeleníthetjük meg. Leggyakrabban az oszlop diagrammokat használjuk, de alkalmazzuk még a kör diagrammokat, a sáv diagrammokat és a négyzetes ábrázolást is. 
Adatok feldolgozása szempont: 
időbeli vizsgálat (grafikon ábra) bázis viszonyszámok, láncviszonyszámok, értékindex 
arányok és azok vizsgálata (megoszlási viszonyszám)
tényezőkénti változás vizsgálata (ár és volumenindex)
adatok közötti összefüggések vizsgálata (rugalmassági mutató: árrugalmasság)
 
 

Kérdőívek kísérőlevelek elemzés...

Elemezze a mellékelt kérdőíve(ke)t és a kísérőlevele(ke)t! Javítsa ki az esetlegesen előforduló formai, illetve tartalmi hibákat! Melyik piackutatási módszerhez ajánlaná alkalmazásukat?
Piackutatatás fogalma
Az információk forrásai:
Primer információk jelentősége
Primer információszerzés módszerei
Megkérdezéses vizsgálatok jellemzői
Kérdőívek szerepe, jelentősége
Kérdőívszerkesztés szabályai
Kérdéstípusok
Kísérőlevél célja, szerkesztése
Piackutatás
Általános áttekintés egy konkrét termék piacra történő értékesítési lehetőségéről a piaci állapotra, versenyre, ügyfelekre irányul ez a kutatás. 
Piackutatás folyamata
A probléma és kutatás tárgyának meghatározása, pontosítása, aprólékos kibontása
A kutatási terv elemzése.
Az adatok megszerzése, összegyűjtése
Megállapítások tétele, javaslatok, prognózis készítése. 
Az információk forrásai a vállalat által összegyűjtött és feldolgozott adat és ismeret. 
Az információknak 2 fajtája van: 
Szekunder adatok: 
Már rendelkezésre állnak valaki valamilyen más kutatás céljából már összegyűjtötte, mi csak felhasználjuk őket.
Külső:
Vállalaton kívülről pl. KSH.
Belső:
Vállalaton belül pl. statisztikák, könyvelési adatok, mérleg, egyéb kimutatás.
Primer adatok:
Még nem létező információ az adott kutatás céljából kerülnek összegzésre.
Primer információk jelentősége:
Amikor a szekunder információk nem bizonyulnak elegendőnek, a vállalat megkérdezéssel, fókuszcsoportokkal, interjúkkal, megfigyeléssel vagy kísérletezéssel szerzi meg a vállalat  számára szükséges információkat. 
Primer információszerzés módszerei:
Önszámlálás (kérdőív): 
Alkalmazása írásban történik. A megfigyelt egyed önmaga tölti ki a kérdőívet, azaz a feltett kérdésekre a legjobb belátása szerint válaszol. 
Előnyei: 
nagyszámú sokaság esetén jól alkalmazható, gyors, olcsó, viszonyl
 

A pénzpiaci termékek fogalma

 

Mi a pénzpiac?

Mi a termék(árú)?

Mi a szegment?

Mi a piacrészesedés?

Mi a piacpotenciál?

A Marketing szerepe?

Igaz e az állítás, hogy a cégek függnek egymástól?

Van e ilyen? Igaz vagy Nem /Hamis/?

1.Helyi
Területi
Nemzeti
Nemzetközi
Összvilág piac
I    N
 
2. A piacot lehet e csoportosítani?
I    N
 
 
3. Marketing szempontból a piac:
Egy termék tényleges és potenciális vásárlóinak az összessége.
Folyamatosan változó piac és piaci lehetőségek vannak?
 
I     N
 
 
4. A piac a közgazdasági szempontból a kereslet és kínálat találkozása.
Valódi és potenciális vevői vannak, a tényezői kínálat, ár, jövedelem.
 
I     N
 
 
5. Piac méretének jelzőszámai: 
piacpotenciál, 
piacvolumen, 
piaci részesedés
 
I     N
 
 
6. Milyen gazdasági/gazdálkodó szervezetek vannak? 
 
 
 
 
 
 
 
7. Csak a vevők kényelmére csomagoljuk a termékeket vagy vannak más szempontok is?
 
I    N
 
Ha igen akkor mik?
 
 
 
8. A vevők hitelezése szükséges rossz az eladó és a vevő számára is?
 
I    N
 
Melyik fél jár jobban a hitelezéssel?
 
 
9.  A vállalatok nem végezhetnek piackutatást?
 
I    N
 
 
10. A Giffen javak a normál javakat jelentik?
 
I    N